Un concurs pentru prezenții și viitorii olimpici

Vlăduț Cozloschi din 10F - imagine de arhivă (începutul sec. XXI).

Vlăduț Cozloschi din 10F – imagine de arhivă (începutul sec. XXI).

Profesorii de matematică ai Liceului (doamnele profesoare Carmen Jîjîie, Gabriela Corduneanu, Silvia Pavăl, domnii Vasile Mardare, Laurențiu Macovei, Liviu Tiron și Liviu Crețu) îi invită pe elevii claselor IV-XII să ia parte la Concursul Gazeta Matematică și ViitoriOlimpici.ro, o formulă reîncărcată a vechiului Concurs al Gazetei Matematice.

Competiția se desfășoară pe două secțiuni:

(a) Concursul Gazetei Matematice. Are loc prin poștă: introduceți, în plic, un formular numit Borderou de concurs, care se poate descărca de pe site-ul Societății de Științe Matematice (link) sau de pe viitoriolimpici.ro (în caz că aveți cont pe unul din site-urile intuitext: didactic.ro, viitoriolimpici.ro sau olimpiade.ro; dacă n-aveți, no problem, vă puteți înregistra).  Pe borderou bifați problemele pe care le-ați rezolvat și completați restul căsuțelor care mai sunt acolo. Apoi introduceți în plic borderoul, împreună cu rezolvările. Pe o foaie să fie scrisă o singură problemă.  Pe aceeaşi foaie se va redacta o singură problemă, începând cu numărul şi enunţul problemei, numele autorului, apoi soluţia. La sfârşitul fiecărei soluţii rezolvitorul va scrie citeţ numele său, clasa, şcoala şi localitatea unde învaţă. După aceea scrieți pe plic: Pentru Concursul Gazeta Matematică şi ViitoriOlimpici.ro, destinatar: Gazeta Matematică, Str. Academiei, nr. 14, sector 1, 010014 Bucureşti, puneți timbrul și trimiteți scrisoarea.

(b) Concursul online ViitoriOlimpici.ro. Pentru participare, vă trebuie cont pe intuitext; dacă n-aveți, vă puteți înregistra. După logare, mergeți la pagina concurs, unde aveți:

– 7 etape de concurs şi o etapă specială (propunere de lecţii de pregătire), pentru elevii din clasele IV-XI;

– 3 etape de concurs şi două etape speciale, pentru elevii clasei a XII-a.

Fiecare etapă de concurs conține un material de pregătire, un test de evaluare cu 4-7 itemi de tip alegere simplă cu corectare automată, patru probleme cu răspuns deschis, rezolvarea acestora trimiţându-se online în format .zip, .pdf, .doc, .docx, .jpeg, .png. Etapele speciale constau în „lecții (online, în format .zip, .pdf, .doc, .docx, .jpeg, .png) de pregătire pentru olimpiada de matematică. Tematica lecţiei trebuie să se regăsească în programa pentru olimpiadă. Cea mai bună lecţie (conform jurizării) la nivelul fiecărei clase va fi publicată în secţiunea de Pregătire de pe site-ul www.viitoriolimpici.ro . Autorul va fi invitat în  Tabăra Gazeta Matematică şi ViitoriOlimpici.ro pentru susţinerea lecţiei, având totodată obligația de a participa la toate activitățile din tabără, inclusiv la probele de la Etapa Finală a concursului (scris și oral). Pentru etapele speciale (de la clasa a XII-a) pe site-ul www.viitoriolimpici.ro va fi propusă în luna februarie o listă de teme din care elevii vor putea alege una. Cele mai bune materiale vor fi publicate pe site-ul www.viitoriolimpici.ro. Cei mai buni concurenți vor fi selecționați pentru participarea ca profesori evaluatori în Tabăra Gazeta Matematica și ViitoriOlimpici.ro. Doi dintre aceștia vor fi selecționați pentru participarea în comisia ONM 2015.”

Detalii complete găsiți pe pagina Regulament de pe viitoriolimpici.ro.

 

Terrence Tao

Pentru a-ți dezvolta interesul față de matematici, cel mai mult contează să ai capacitatea și libertatea de a te juca cu matematica – așa încât să-ți propui mici provocări, să-ți construiești mici joculețe și așa mai departe. A fost foarte important pentru mine să am mentori buni, pentru că astfel am reușit să discut acest gen de recreații matematice; mediul formal al sălii de clasă este, desigur, cel mai bun pentru a învăța teorie, pentru aplicații, pentru a aprecia subiectul ca întreg, dar el nu e un loc bun pentru a învăța cum să experimentezi. Probabil, o trăsătură de caracter care ajută este capacitatea de a te concentra și, poate, un pic de încăpățânare. Dacă înțelegeam doar parțial ceva învățat în clasă, nu eram mulțumit până în clipa când eram în stare să lucrez toată problematica subiectului; mă deranja dacă explicația nu suna cum trebuie. Așa că mi-am petrecut adeseori foarte mult timp cu lucruri foarte simple, până când le-am putut înțelege din toate părțile, astfel încât să pot trece apoi la chestiuni mai avansate.

Terrence Tao
matematician australian de origine hongkongheză,
38 de ani, premiul Fields 2006, IQ (estimare) 230